Terug
news
Ontdek waarom de retentiegraad bij onze medewerkers hoog is

De retentiegraad bij de medewerkers van Addhome is enorm hoog. In de voorbije jaren zijn er slechts enkele mensen opgestapt. Al de rest is gebleven.

Dat heeft alles te maken met de corporate visie van Addhome die we samenvatten met de woorden vrije meningsuiting en het “iedereen gelijk”-principe. Een gesprek met CEO Basiel Van Cauwenberge.

Retentie en betekenis van retentiegraad

Aangezien deze blog over de hoge retentiegraad bij Addhome gaat, is het misschien goed even de term te duiden en de betekenis van het woord retentiegraad uit te leggen.

Retentie heeft alles te maken met het behouden van werknemers, en de overeenkomstige retentiegraad wordt weergegeven in de vorm van een percentage.

Even een concreet cijfervoorbeeld.

Als je als bedrijf een retentiepercentage van 85% hebt, dan betekent dit dat je 85% van je vaste werknemers hebt behouden en 15% bent kwijtgeraakt.

“Bij Addhome benadert de retentiegraad op de werknemers (payroll) 92%, en daar zijn we best trots op,” vertelt Basiel Van Cauwenberge. “Volgens mij is dat hoge cijfer het positieve gevolg van onze corporate visie, onze Addhome way. Iedereen mag zijn eigen mening hebben en mag/moet zijn verantwoordelijkheid nemen.”

“Als bedrijf hebben we onze verwachtingen en doelstellingen in grote lijnen op papier gezet. Maar onze werknemers mogen en kunnen hun takenpakket en taakomlijning zelf invullen. Wie dat kan doen en daar ook verantwoordelijkheid voor mag nemen, krijgt als echte intrapreneur een nuttig gevoel binnen een organisatie en voelt zich gelukkig in zijn job. Dat wijzen ongeveer alle studies uit. Wij zien dat alvast dagelijks met onze eigen ogen gebeuren.”

“Onze mensen hebben voldoening van hun werk omdat ze hier hun ei kunnen leggen en er naar hen wordt geluisterd. Iedereen werkt ook met de neus in dezelfde richting, in de filosofie van altijd maar beter doen en vooruit gaan”, vertelt Basiel.

 

Iedereen volgt The Addhome way

In een vorige blog hebben we al in detail uitgelegd wat The Addhome way is. In essentie komen de missie, waarden en visie van ons bedrijf neer op het volgende. Alles draait om het laten groeien van klanten en medewerkers, en het ernaar streven altijd de beste te zijn en te winnen.

“De meeste mensen die bij ons gestart zijn, zijn hier ook gebleven, op enkele gevallen na. Maar dat is omdat we in die bepaalde periode nog niet ver genoeg stonden op het vlak van onderneming en identiteit. We hadden toen nog geen duidelijk antwoord op de vragen wie we zijn, waar we voor staan en wie er bij ons past. Het is heel belangrijk dat eerst uit te vissen, vooraleer je van start kunt gaan met het zoeken naar de juiste nieuwe werknemer.”

“De collega’s die zijn weggevallen zijn mensen die eigenlijk nooit bij The Addhome way zouden hebben gepast. Maar in die periode wisten we nog niet wat we momenteel wel weten. Nu hebben we een heel afgelijnd beeld van wie er bij ons zal aarden en wie niet. Naar die klik en de belangrijkste drijfveren gaan we op zoek tijdens het sollicitatiegesprek.”

Wil je trouwens wat extra hulp om dat sollicitatiegesprek positief door te komen? Klik dan door op de 8 basiseigenschappen die je nodig hebt om bij Addhome te werken.

Waaraan mag je je tijdens een sollicitatiegesprek verwachten? Je krijgt altijd een aantal dieptevragen maar er komen vaak ook een aantal slechte vragen in het sollicitatiegesprek langs (smiley).

Hier lees je trouwens waarom enkele van onze supercollega’s bij Addhome hebben gesolliciteerd.

Waarom die hoge retentiegraad?

“De werknemerstevredenheid ligt heel hoog bij ons. In april houden we altijd een groeigesprek en op het eind van het jaar een evaluatiegesprek. Tussendoor peilen we vaak naar werknemerstevredenheid, soms zelfs via een officiële enquête. Maar eigenlijk luisteren we dagelijks naar de collega’s, volgen we alles op en houden we de vinger aan de pols. Komen er pijnpunten naar boven, dan werken we daaraan, onder meer via trainingen.”

“De volgende training gaat bijvoorbeeld over goed communiceren. Want door attent, transparant en eerlijk te communiceren, altijd en overal, kom je het verst. Je mag nooit verkeerde verwachtingen scheppen en geen beloftes maken die je niet waar kan maken. Assertiviteit is van groot belang en zal zeker onderdeel zijn van de training.”

“Verder doen we ook heel vaak leuke dingen samen. We gaan samen eten, bowlen, sporten.”

“In 2022 hadden we echt de bedoeling werkgever van het jaar te worden. Iedereen kon dan kennismaken met een bedrijf dat gekenmerkt wordt door een horizontale structuur, interessant werk in een groeiende sector biedt en veel aandacht heeft voor de professionele en persoonlijke groei van elke medewerker. Dat vinden we heel belangrijke factoren. Maar eigenlijk streven we ernaar om elk jaar werkgever van het jaar te worden,” lacht Basiel.

Passend talent gezocht voor snel groeiende onderneming

Addhome is een heel snel groeiende onderneming. En iedereen weet dat werken voor een snelle groeier toewijding vergt en een talent om goed om te kunnen met druk en stress.

“We werken hier intussen met 25 mensen, we zijn dus al een flinke kmo maar nog lang geen administratie. Er zijn niet veel collega’s waaronder en waarachter je je kan verbergen.”

“Wie bij de toppers wil spelen, moet er klaar voor zijn, en die “extra mile” willen gaan,” vertelt Basiel. “We gaan dus altijd op zoek naar de beste persoon die bij ons past.”

Zin om deel uit te maken van Addhome?

En onze gemiddelde retentiegraad hoog te houden, zelfs nog te verhogen?

Op zoek naar een nieuwe job?

Solliciteer dan nu spontaan!