"*" geeft vereiste velden aan
Privacy policy: Wij houden – net zoals u – niet van SPAM. Uw gegevens worden confidentieel behandeld.
Waarom is social media belangrijk voor je bedrijf? Door deze vraag te beantwoorden trappen we als het ware een open deur in. Want iedereen wéét intussen wel dat sociale media gewoon onmisbaar zijn in de bedrijfswereld van vandaag. Wie als bedrijf nu nog niet op de sociale mediatrein zit, hinkt serieus achterop.
Wist je dat meer dan 65% van alle Belgen gemiddeld meer dan anderhalve uur per dag actief zijn op sociale media? Een groot deel van jouw doelpubliek is dus zeker actief op één of meer van de grote sociale netwerken. Denk aan Facebook, Whatsapp, Instagram, LinkedIn…..
“Het is dààr dat je je klanten kan bereiken, er heel gerichte boodschappen naar kan sturen en er zelfs mee in interactie gaan.”
Het resultaat van social media gebruiken voor je bedrijf? Je noteert een duidelijke meerverkoop van je product of dienst. Uiteraard alleen op voorwaarde dat je het allemaal behoorlijk professioneel aanpakt. En wat betekent dat? Dat je je sociale media niet even overlaat aan de tijdelijke stagiaire, of zaken gewoon even post tussen de soep en de patatten.
Een concreet plan van aanpak is sowieso broodnodig. Wist je dat we bij Addhome een heel jaarplan hebben opgesteld waarin staat wanneer we welke posts plaatsen en op welke dag? Gecombineerd met een lijst van aantrekkelijke content die we afstemmen op onze doelgroep.
We zorgen er uiteraard voor dat al die content past bij de stijl en het imago van ons bedrijf. Veel van de posts richten zich immers op het aantrekken van nieuw personeel, en die mogen best zien hoe leuk het is om bij Addhome te werken.
En vanzelfsprekend zetten we ook onze producten regelmatig in de kijker, zoals onze containerwoningen, tuinkantoren, containerzwembaden…
Imec onderzocht het socialemediagebruik in Vlaanderen en publiceerde de bevindingen in de Digimeter.
Lees onderstaande opvallende conclusies en je hebt meteen het antwoord op de vraag: ‘Waarom is social media belangrijk voor je bedrijf?’
Wist je dat:
Het is belangrijk om de cijfers en statistieken over het sociale media gebruik in Vlaanderen even grondig te bekijken. Want zo kan jij als bedrijf uitmaken en analyseren waar je doelgroep zich bevindt en de kanalen kiezen die bij jouw bedrijf passen.
“Eén ding is zeker. Elk bedrijf hoort sociale media zakelijk in te zetten omdat online content soms verrassend veel invloed heeft.”
Waarom zou je sociale media inzetten als bedrijf? Omdat het je zoveel oplevert, tiens! We lijsten de voordelen even voor je op. Let wel: zit je bedrijf niet op sociale media, dan zie je deze voordelen een voor een langs je neus voorbij glippen …
En dat doe je zeker als je op een unieke manier aanwezig bent en leuke zaken deelt. Klanten die jou op sociale media volgen kopen je producten vaker en bevelen die ook regelmatig binnen hun eigen netwerk aan. Hun vrienden kunnen dus ook klant van je worden.
Je kan met je doelpubliek chatten, hen helpen wanneer nodig, hun vragen beantwoorden, hun reacties liken of erop reageren. Door de interactie maak je van een gewone klant een loyale klant. Meer dan de helft van je klanten die je volgen op sociale media, worden nog loyaler.
Het is hierbij wel goed om te kijken welk socialemediakanaal het best bij je doelgroep past, je daarin te verdiepen en te gebruiken zoals die hoort te worden gebruikt. Zo moet je beseffen dat LinkedIn géén Facebook is.
Zeker die concurrenten die nog steeds zéér verkeerd denken: “Sociale media is toch maar een hype? Helemaal niet de moeite waard om in te investeren”. Die bedrijven beseffen nog steeds niet dat sociale media de marketing voorgoed veranderd heeft. En dat je er als bedrijf eigenlijk niet meer omheen kan.
“Wist je dat maar liefst 97% van de bedrijven op minstens één sociaal netwerk aanwezig is?”
Het goede nieuws daarbij voor jou? 85% ervan weet niet echt wat ze precies op hun Facebook-bedrijfspagina moeten posten. Daar kan jij dan weer van profiteren door het wél goed aan te pakken.
Via je posts toon je inderdaad hoe tof je bedrijf is, en hoe tof de mensen zijn die er werken. En dat is belangrijk omdat mensen ervan houden zaken te doen met andere mensen, en niet met bedrijven.
Door actief te zijn op sociale media geef je jouw onderneming een menselijk karakter. Je volgers laten positieve reacties achter die je vervolgens kan gebruiken als social proof. Dat zijn positieve beoordelingen of reviews waarmee je je potentiële klanten aanmoedigt om een aankoop te doen. R
Door in je blog interessante content en relevant nieuws te delen, word je bovendien vaak als expert bestempeld.
En dat is wat telt! Daar kan je je bezoekers overtuigen met werkelijk unieke content en aantrekkelijke visuals. En ze overtuigen van je product en je dienst.
In deze blog krijg je nog vier redenen waarom je als ondernemer moet bloggen.
Plaats sociale media knoppen op je website. Op die manier kan je doelpubliek de content van op jouw website delen met hun netwerk, en dat door slechts op één knop te drukken.
Bingo! Meteen en quasi moeiteloos heb je meer mensen bereikt.